Attest van leven
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.
Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Naargelang uw situatie kan u het bewijs van leven aanvragen:
- persoonlijk aan het loket van de dienst burgerzaken
- via het digitaal loket
- schriftelijk bij de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.
Meebrengen
- Identiteitskaart of verblijfsvergunning
- Bij een volmacht moet de volmachthouder het volgende meebrengen:
- de volmacht van de aanvrager
- de identiteitskaart van de aanvrager
- de eigen identiteitskaart
Bedrag
Uitzonderingen
Regelgeving
Contactinformatie
-
Burgerzaken (op afspraak)
Gemeentehuis (enkel op afspraak)
Baron van Ertbornstraat 1 | 2630 Aartselaar