Attest van leven

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.

Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:

  • uzelf
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

Naargelang uw situatie kan u het bewijs van leven aanvragen:

  • persoonlijk aan het loket van de dienst burgerzaken
  • via het digitaal loket
  • schriftelijk bij de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft 

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.

Meebrengen

  • Identiteitskaart of verblijfsvergunning
  • Bij een volmacht moet de volmachthouder het volgende meebrengen:
    • de volmacht van de aanvrager
    • de identiteitskaart van de aanvrager
    • de eigen identiteitskaart

 

Bedrag

Uitzonderingen

Regelgeving

Contactinformatie