Vergunning horecaterras aanvragen

Voor de uitbating van een horeca-terras op openbaar domein heb je een vergunning nodig.

Je kan een terrasvergunning krijgen voor:

  • een zomerterras (1 april tot en met 30 september)
  • een winterterras (1 oktober tot en met 31 maart).

De vergunning is 3 jaar geldig. 

Voorwaarden

De terrasvergunning geldt voor de ruimte die onmiddellijk aansluit aan dehorecazaak.

De aanvraag kan uitsluitend gebeuren door de uitbater van de horecazaak.

Het college van burgemeester en schepenen kan aan de vergunning voorwaarden verbinden in verband met:

  • de inrichting en vormgeving van het terras,
  • de afbakening van het terras,
  • de hygiëne,
  • de openbare veiligheid.


Elke ingebruikname van het openbaar domein moet gebeuren volgens de verkregen vergunning(en) en het bijhorende inplantingsplan.

Procedure

Dien minstens 30 kalenderdagen voor ingebruikname van het terras een aanvraag in bij het college van burgemeester en schepenen via dit formulier.

Indien nodig, moet ook een stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd.
Het plaatsen van een seizoensgebonden, niet-overdekt terras, is vrijgesteld van deze vergunningsplicht.

Het volledig ingevulde aanvraagformulier moet vergezeld zijn van:

  • een duidelijke situatietekening (de plaats met markeringen aanduiden op een stratenplan);
  • een gedetailleerd op schaal getekend inplantingsplan van de terraszone tot minimum 2 m rond de gevraagde oppervlakte waarop alle te plaatsen terrasconstructies en -meubilair ingetekend staan met afmetingen, alsook het aanwezige straatmeubilair, de technische infrastructuur;
  • minstens 3 relevante foto’s van de in gebruik te nemen oppervlakte en het aangrenzend pand of gebied;
  • een plaatsbeschrijving van het openbaar domein met vermelding van eventuele gebreken (gestaafd door fotomateriaal).


De aanvraag wordt afgewezen als deze bijlagen ontbreken.

Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af op naam van de aanvrager.

Aanvragen voor het opstellen van terrassen tijdens tijdelijke evenementen vallen buiten de toepassing van dit reglement.

Bij wijziging van één van de elementen van het terras (oppervlakte, constructies e.a.) vraag je een nieuwe vergunning aan.

Bij aanvraag tot overdracht van de vergunning of bij naamswijziging van de zaak, volstaat een aangetekend schrijven aan het college van burgemeester en schepenen of een e-mail met leesbevestiging.

Meebrengen

Volgende bijlagen zijn verplicht bij te voegen bij de aanvraag:

  • kopie identiteitskaart aanvrager

  • gedetailleerd inplantingsplan op schaal van 1/50 of 1/100, met alle te plaatsen voorwerpen, afmetingen van het in te nemen openbaar domein, aanduiding van alle hindernissen (parkeermeters en -plaatsen, bomen, kasten nutsmaatschappijen, verlichtingspalen, vuilbakken, inspectieput, afsluiters,... ) binnen 2 meter rond de gevraagde oppervlakte

  • minstens 1 foto van de in gebruik te nemen oppervlakte en het aangrenzende pand of gebied

  • plaatsbeschrijving van het openbaar domein met vermelding van eventuele gebreken (gestaafd door fotomateriaal).  Indien deze plaatsbeschrijving ontbreekt, wordt het openbaar domein in goede staat geacht.

  • beschrijving (INCLUSIEF technische tekening, materiaalstalen, attesten, foto’s en/of afbeeldingen) van het aantal, de aard, de kleur, de materialen en afmetingen van alle voorwerpen die men op het openbaar domein wil plaatsen

  • attesten waaruit blijkt dat de materialen van parasols en/of luifels voldoen aan brandklasse  “M1 of A2 – niet ontvlambaar”

Bedrag

Het plaatsen van terrassen en andere voorwerpen op het openbaar domein kan onderworpen worden aan het betalen van een belasting. Deze materie wordt geregeld in een afzonderlijk belastingreglement.

Werken uitgevoerd door gemeentediensten en ten laste van de betrokkene(n), zullen verrekend worden volgens het desbetreffende retributiereglement.

Regelgeving

Contactinformatie