Een evenement aanmelden (nieuw evenementenloket!)

Als je in Aartselaar een evenement organiseert, als particulier of vanuit een bedrijf, organisatie of vereniging, dan vraag je dit aan via ons evenementenloket. In de meeste gevallen heb je een officiële toelating nodig van de burgemeester.

Wanneer doe je een aanvraag of een melding via het evenementenloket?

Als één van onderstaande redenen op jouw evenement van toepassing is.

  • Wanneer het volledige evenement of een gedeelte ervan plaatsvindt op het openbaar domein.
  • Wanneer je luider muziek wil spelen dan 85 decibel*
  • Wanneer je een straat, plein, parking tijdelijk wenst af te sluiten of parkeervrij wil maken.
  • Wanneer je vuur wil gebruiken.
  • Wanneer het gaat om een buurt-, straat- of schoolfeest.
  • Wanneer het gaat om een publieke fuif (zowel binnen als buiten).
  • Wanneer het gaat om een evenement met een politieke of religieuze insteek.
  • Wanneer het gaat om (commerciële) promotie of verkoop op de openbare weg.

(*): tenzij de zaal Vlarem vergund is.

Waarom doe je een aanvraag?

  • Een evenement organiseren vraagt een goede voorbereiding en planning. Ben je wel in orde met de wetgeving en het politiereglement? Wat moet je doen om met de algemene veiligheid, brandveiligheid, verzekeringen, … in orde te zijn? Door het formulier in te vullen overloop je voor jezelf nog eens een aantal mogelijke valkuilen.
  • Door de aanvraag in het evenementenloket worden alle gemeentelijke diensten, brandweer en politie op de hoogte gebracht en - indien nodig - om advies gevraagd.
  • Door je aanvraag kunnen we ook nagaan of je evenement niet gehinderd wordt door andere evenementen of eventuele (weg)werkzaamheden.
  • Vindt jouw evenement plaats op het openbaar domein? Dan wordt die inname van openbaar domein tijdens je evenementenaanvraag mee behandeld.

Aanvraagtermijn

  Type evenement   Minimum aantal werkdagen op voorhand
  Buurtfeest / Straatfeest / Schoofeest / Eetfestijn   30
  Kleine fuif / Bal / Concert / Muziekfestival (<800 deelnemers)   30
  Zomerbar / café-avond   30
  Fotoshoot of filmopname op openbaar domein   30
  Sportevenement (uitz.wielerwedstrijd)   30
  Vuurwerk   30
  Grote fuif / Bal / Concert / Muziekfestival / Theater (>800 deelnemers)   60
  Rommelmarkt / Garageverkoop / Beurs / Occasionele markt / Braderij   60
  Stoet / Optocht / doortocht op openbare weg   60
  Wielerwedstrijd   70

 

Hoe dien je een aanvraag in?

Een stap-voor-stap handleiding vind je hier

Klik op onderstaande knop om naar het evenementenloket te gaan.

actiebalk om naar het evenementenloket te gaan

Maak een account aan

Wat zijn de voordelen?

  • Je moet niet bij elke aanvraag alle contactgegevens opnieuw ingeven.
  • Je kan een deel van de aanvraag invullen en dit later vervolledigen.
  • Je kan ook steeds nagaan in welke stap jouw aanvraag zich bevindt.
  • Je kan een eerdere aanvraag kopiëren om ze opnieuw te gebruiken bij de volgende editie van je evenement.

    Let op - Maak maximum één account aan per vereniging, voor een optimaal gebruik van de toepassing (dus best met een algemeen mailadres van den vereniging, en niet met dat van iemand persoonlijk).

OPM: Wielerwedstrijden

Hiervoor gebeurt een aanvraag bij elke gemeente apart.
Je laadt hiervoor een Gpx bestand op.

 

Heb je nog vragen?

 

Ondersteuning 

We helpen je graag met de promotie van jouw evenement. Neem hiervoor een kijkje op www.aartselaar.be/gebruik-maken-van-de-gemeentelijke-promotiekanalen

Bekijk zeker ook of je in aanmerking komt voor een subsidie op www.aartselaar.be/culturele-subsidies

Info over welk feestmateriaal je kan uitlenen bij de gemeente vind je op www.aartselaar.be/ontlenen-van-feestmateriaal

Zoek je nog een zaal voor je evenement? Kijk op www.aartselaar.be/lokalen-huren

 

 

 

Contactinformatie